VetPlan hund

Hos oss på Sveberg Dyrehospital er friske dyr og fornøyde dyreeiere vårt primære fokus, og derfor tilbyr vi VetPlan. VetPlan er en skreddersydd helseplan med forebyggende tjenester og behandlinger som er med på å holde hunden din ved god helse, og som reduserer risikoen for alvorlige helseproblemer. Med VetPlan får du dessuten god rabatt på ytterligere tjenester og produkter. VetPlan bidrar også til en regelmessig og nær dialog med din veterinær og dyrepleier. VetPlan betales via et fast månedsbeløp, slik at du har kontroll over veterinærkostnadene dine. I utlandet har slike helseplaner vært tilbud i flere år, til dyreeiers store glede.

VetPlan hund

Hva inngår i VetPlan?

VetPlan er utviklet for at din hund skal ha det godt. Innholdet er satt sammen av våre veterinærer med mål om å forebygge sykdom og lidelser, men også for å kunne oppdage disse i et tidlig stadium. Sammen med den årlige vaksinen, som er inkludert i VetPlan, utfører veterinæren en helsekontroll der blant annet hud, pels, ører og tenner blir undersøkt. Om det oppdages eventuelle forandringer som kan tyde på at din hund har smerter eller andre ubehag, vil du kunne avtale en videre behandlingsplan med din veterinær. Utover den årlige vaksinasjonen og helsekontrollene, inngår blant annet blod-, avførings- og urinprøve, tannkontroll, gratis resepter og kloklipper. Men det viktigste av alt er at VetPlan gir deg trygghet gjennom nær, regelmessig kontakt med kyndig dyrehelsepersonell, og økt bevissthet rundt din hunds helse.

Hvordan fungerer det?

VetPlan innebærer at din hund følger en plan for å bevare en god helse hele året, til en fast månedspris som betales via autogiro. Du kalles automatisk inn til klinikken for kontroller. I planen, som finnes både for hund og katt, inngår blant annet de viktigste undersøkelsene og vaksinasjonene som din veterinær vet at din hund har behov for.

Du vil også få råd og veiledning om hvordan du selv kan være med på å forebygge problemer og sykdommer, og kan stille spørsmål om det du lurer på eller bekymrer deg for. Med VetPlan hjelper veterinæren, sammen med deg, din hund med å få de beste forutsetningene for god helse og et langt liv. Vår forhåpning er også at VetPlan, gjennom bedre forebygging og økt bevissthet rundt helse, vil føre til lavere kostnader for deg gjennom å minske behovet for mer omfattende behandling.

Hva koster det?

VetPlan betales via et fast månedsbeløp. Prisen er rabattert for å gi deg lavere og mer forutsigbare veterinærkostnader gjennom hele livet til hunden din. Vi har laget to forskjellige planer, VetPlan Basis og VetPlan Senior. VetPlan Senior inneholder også de blodprøvene som anbefales årlig for hunder over 7 år. Snakk med personalet på klinikken om hvilken plan som passer best for din hund.

Trenger man en vanlig dyreforsikring også?

VetPlan inkluderer tjenester som skal være med på å legge til rette for god helse. VetPlan er imidlertid ingen forsikring, og dekker ikke utgifter ved sykdom og ulykker. Vi anbefaler alltid å tegne en dyreforsikring som dekker uforutsette hendelser, uansett om du velger VetPlan eller ikke.

Beskrivelse av tjenestene i VetPlan

Helsekontroll og konsultasjon

Ved en helsekontroll gjør veterinæren en klinisk undersøkelse av øyne, ører, tenner og munnhule, slimhinner, knokler og ledd, klør, kjønnsorganer, hud, pels, hjerte og lunger. Små helseproblemer kan utvikle seg til alvorlige sykdommer hvis de ikke behandles, og prognosen er bedre jo fortere man griper inn. Å oppdage tegnene tidlig kan redde liv! Årlig helsekontroll er inkludert i VetPlan. Ved mistanke om at hunden er syk, kan det være behov for ytterligere undersøkelser og prøver for å diagnostisere og behandle. VetPlan inkluderer en konsultasjon. Denne kan brukes til videre utredning eller som første innledende undersøkelse hvis det er mistanke om at det er noe galt med hunden din*.

Vaksinasjon

Vaksiner forebygger sykdom. Kun friske dyr bør vaksineres, så før vaksinen settes foretar dyrlegen en helsekontroll. I Norge vaksinerer vi mot kennelhoste, valpesyke, smittsom leverbetennelse og parvovirus.

Blodprøve

En blodprøve gir informasjon om status på indre organer, om blodprosent, samt om det er en infeksjon i kroppen. Begynnende organsvikt kan ses på en blodprøve lenge før hunden utvikler kliniske tegn som er åpenbare for deg som eier. Tidlig diagnose og igangsetting av behandling gir bedre prognose. En av ti hunder utvikler nyresykdom i løpet av livet. Spesielt eldre dyr er utsatt, så vi anbefaler alle med hunder over 7 år å velge VetPlan Senior der blodprøven er inkludert.

Urinprøve

Urinen kan inneholde avfallsstoffer, blod, proteiner, sukker eller krystaller som kan avsløre sykdommer som diabetes, nyresvikt, infeksjon mm. Urinprøven kan vise tegnene til sykdom lenge før du som eier oppdager tydelige symptomer på hunden, og dermed kan behandling settes inn raskere. I VetPlan er det inkludert en urinprøve.

Avføringsprøve

En avføringsprøve kan brukes for å se etter forekomst av blod, mage-tarmparasitter mm. Prøvesvaret kan, sammen med andre undersøkelser, hjelpe veterinæren til å stille riktig diagnose. Om det f. eks. oppdages innvollsorm hos hunden, vil det være nødvendig med en ormekur.

Helsekontroll med tannkontroll

Mange hunder lider av tannproblemer uten at eier merker dette. Regelmessige tannkontroller gjør at vi kan avdekke problemer på et tidlig stadie og kan sette inn riktige tiltak. I VetPlan har vi inkludert helsekontroll med tannkontroll i tillegg til den årlige helsekontrollen som utføres i forbindelse med vaksinering. Dette er for å sikre optimal oppfølging av din hund. Hvis det avdekkes behov for ytterligere undersøkelser (f. eks. røntgen) eller behandling, vil du kunne avtale en videre behandlingsplan med din veterinær. Disse undersøkelsene og behandlingene er ikke inkludert i VetPlan, men det tilbys 10% rabatt på tannrens.

I tillegg får VetPlan-kunder gratis resepter, ubegrenset antall kloklipper, samt vekt- og fôringsveiledning. Sammen tar vi ansvar for helsen for din hund, og gir den de beste forutsetninger for et langt og sunt liv.

*konsultasjon utover 20 minutter, videre undersøkelser som f. eks. bakteriedyrkning, røntgen og andre typer blodprøver er ikke inkludert.