VetPlan katt

Hos oss på Sveberg Dyrehospital er friske dyr og fornøyde dyreeiere vårt primære fokus. Derfor tilbyr vi VetPlan. Vi opplever at veldig mange katter ikke får dekket de grunnleggende årlige behovene som vaksiner og tannkontroll. VetPlan er en skreddersydd helseplan med forebyggende tjenester og behandlinger som er med på å holde katten din ved god helse, og som reduserer risikoen for alvorlige helseproblemer. I tillegg får du god rabatt på ytterligere tjenester og produkter, og en regelmessig og nær dialog med din veterinær og dyrepleier. VetPlan betales via et fast månedsbeløp, slik at du har kontroll over veterinærkostnadene dine.

VetPlan katt

Hva inngår i VetPlan?

VetPlan er utviklet for at din katt skal ha det godt. Innholdet er satt sammen av våre veterinærer for å forebygge sykdom og lidelser, men også for å kunne oppdage disse i et tidlig stadium. Sammen med den årlige vaksinen, som er inkludert i VetPlan, utfører veterinæren en helsekontroll der blant annet hud, pels, ører og tenner blir undersøkt. Om det oppdages forandringer som tyder på at din katt har smerter eller ubehag, vil du kunne avtale en videre behandlingsplan med din veterinær. Utover den årlige vaksinasjonen og helsekontrollene, inngår blant annet blod- og urinprøve, tannkontroll, og gratis resepter. Men viktigst av alt er at VetPlan gir deg trygghet gjennom nær, regelmessig kontakt med kyndig dyrehelsepersonell, og økt bevissthet rundt din katts helse.

Hvordan fungerer det?

VetPlan innebærer at din katt følger en plan for å bevare en god helse hele året, til en fast månedspris som betales via autogiro. Du kalles automatisk inn til klinikken for kontroller. I planen, som finnes både for hund og katt, inngår blant annet de viktigste undersøkelsene og vaksinasjonene som din veterinær vet at din katt har behov for.

Du vil få råd og veiledning om hvordan du selv kan være med på å forebygge problemer og sykdommer, og kan stille spørsmål om det du lurer på eller bekymrer deg for. Med VetPlan hjelper veterinæren, sammen med deg, din katt med å få de beste forutsetningene for god helse og et langt liv. Vår forhåpning er også at VetPlan, gjennom bedre forebygging og økt bevissthet rundt helse, vil føre til lavere kostnader for deg gjennom å minske behovet for mer omfattende behandling.

Hva koster det?

VetPlan betales via et fast månedsbeløp. Prisen er rabattert for å gi deg lavere og mer forutsigbare veterinærkostnader gjennom hele livet til katten din. Vi har laget to forskjellige planer, VetPlan Basis og VetPlan Senior. VetPlan Senior inneholder også de blodprøvene som anbefales årlig for katter over 7 år. Snakk med personalet på klinikken om hvilken plan som passer best for din katt.

Trenger man en vanlig dyreforsikring også?

VetPlan inkluderer tjenester som skal være med på å legge til rette for god helse. VetPlan er imidlertid ingen forsikring, og dekker ikke utgifter ved sykdom og ulykker. Vi anbefaler alltid å tegne en dyreforsikring som dekker uforutsette hendelser, uansett om du velger VetPlan eller ikke.

Beskrivelse av tjenestene i VetPlan

Helsekontroll og konsultasjon

Ved en helsekontroll gjør veterinæren en klinisk undersøkelse av øyne, ører, tenner og munnhule, slimhinner, knokler og ledd, klør, kjønnsorganer, hud, pels, hjerte og lunger. Små helseproblemer kan utvikle seg til alvorlige sykdommer hvis de ikke behandles, og prognosene er bedre jo fortere man griper inn. Å oppdage tegnene tidlig kan redde liv! Årlig helsekontroll er inkludert i VetPlan. Ved mistanke om at katten er syk, kan det være behov for ytterligere undersøkelser og prøver for å diagnostisere og behandle. VetPlan inkluderer en konsultasjon. Denne kan brukes til videre utredning eller som første innledende undersøkelse hvis det er mistanke om at det er noe galt med katten din*.

Vaksinasjon

Vaksiner forebygger sykdom. Kun friske dyr bør vaksineres, så før vaksinen settes foretar dyrlegen en helsekontroll. I Norge vaksinerer vi mot katteinfluensa og kattepest.

Blodprøve

En blodprøve gir informasjon om status på indre organer, om blodprosent, samt om det er en infeksjon i kroppen. Begynnende organsvikt kan ses på en blodprøve lenge før katten utvikler kliniske tegn som er åpenbare for deg som eier. Tidlig diagnose og igangsetting av behandling gir bedre prognose. En av tre katter utvikler nyresykdom i løpet av livet. Spesielt eldre dyr er utsatt, så vi anbefaler alle med katter over 7 år å velge VetPlan Senior der blodprøven er inkludert.

Urinprøve

Urinen kan inneholde avfallsstoffer, blod, proteiner, sukker eller krystaller som kan avsløre sykdommer som diabetes, nyresvikt, infeksjon mm. Urinprøven kan vise tegnene til sykdom lenge før du som eier ser symptomer på katten, og dermed kan behandling settes inn raskere. I VetPlan er det inkludert en urinprøve.

Helsekontroll med tannkontroll

Mange katter lider av tannproblemer uten at eier merker dette. Regelmessige tannkontroller gjør at vi kan avdekke problemer på et tidlig stadie og kan sette inn riktige tiltak. I VetPlan har vi inkludert helsekontroll med tannkontroll i tillegg til den årlige helsekontrollen som utføres i forbindelse med vaksinering. Dette er for å sikre optimal oppfølging av din katt. Hvis det avdekkes behov for ytterligere undersøkelser (f. eks. røntgen) eller behandling, vil du kunne avtale en videre behandlingsplan med din veterinær. Disse undersøkelsene og behandlingene er ikke inkludert i VetPlan, men det tilbys 10% rabatt på tannrens.

I tillegg får VetPlan-kunder gratis resepter, samt vekt- og fôringsveiledning. Sammen tar vi ansvar for helsen for din katt, og gir den de beste forutsetninger for et langt og sunt liv.

*konsultasjon utover 20 minutter, videre undersøkelser som f. eks. bakteriedyrkning, røntgen og andre typer blodprøver er ikke inkludert.